sunnuntai 13. lokakuuta 2013

Mitalisijat

Rakas blogimme täytti syyskuussa 2 vuotta. Juhlan kunniaksi järjestimme kilpailun, jossa pyysimme ehdotuksia, miten voisimme juhlistaa tapausta. Tarkoituksena oli palkita vain paras, mutta ehdotukset olivat niin mainioita, jotta päädyimme lopulta lahjomaan kolme lukijaa.

Jaetulla ensimmäisellä sijalla ovat ensimmäisenä ja toisena kommentoineet Santramaikki ja Kesänaapuri.

Santramaikki: "Ehdotuksenani on, että otatte lankakylvyn. Kaikki langat lattialle ja sukellatte sekaan. Iholla voi tuntea lankojen pehmeyden ja silmillä niiden kauneuden, ehkäpä nenäkin haistaa aidon villan tuoksun. Onnea päiväänne!"

Me innostuimme ajatuksesta ja päätimme nostaa hieman panoksia. Siirsimme kylvyn tilanteen arvokkuuden vaatimalle tasolle sopivampiin puitteisiin.

Kiitoksia vain hyvin ymmärtäväisille ystäville kylpyammeen lainasta. Kylpyhetken toteutuspäiväksi osui vielä kätevästi "I love yarn" -päivä, joten sitäkin tuli juhlittua samalla.

Kesänaapurin ehdotus iski täysillä vanhaan höpsismin ystävään.

Kesänaapuri: "Mä ehdottaisin rändömlankakaupparetkeä! Listaatte sopivalta etäisyydeltä kaikki lankakaupat missä ette oo koskaan käyny, ja sitten arvotte satunnaisgeneraattorilla vierailukohteen. Vaihtoehtoisesti lähdette ajamaan johonkin suuntaan ja aina risteyksessä heitätte kolikkoa kumpaan suuntaan. Kun eka kylä lankakaupan kanssa tulee vastaan, olette perillä ;) Seikkailunhenkisyyttä peliin! :)"

Tällainen reissu tuli tehtyä:

Lankamatkareitti: Muurame–Jyväskylä–Keuruu–Parkano–Kurikka–Seinäjoki–Kokkola–Oulu–Kajaani–Kuopio–Nurmes–Lieksa–Joensuu–Kitee–Savonlinna–Parikkala–Lappeenranta–Kouvola–Heinola–Jyväskylä

Ihan joka risteyksessä emme alkaneet kolikkoa heittämään, mutta arvoimme kunkin kohtuullisen kokoisen paikkakunnan osalta, mihin suuntaan seuraavaksi mennään. Lankakaupat etsimme Ravelryn uutukaisella Road Trip Plannerilla.

Neulisti lähti Muuramesta Jyväskylään Vyyhtiä hakemaan ja pysähtyi matkalla Pikkulinnassa.

Lankaostosten jälkeen kävimme Keuruulla ihastelemassa vanhaa puukirkkoa.

Keuruulta ajelimme panssarivaunulla Parkanoon, mutta totesimme kuitenkin auton mukavammaksi matkustustavaksi ja käänsimme nokan kohti Kurikkaa.

Kurikassa katselimme poikia, mutta eipä löytynyt sellaisia, joilla olisi ollut punaiset resorit ja pislaipiiput. Seinäjoella kävimme laulamassa parit tangot ja hoidimme lankaostokset Kokkolan Taito-Shop Kankurissa. Sieltä suuntasimme Ouluun, jossa vierailimme käsityöliike Somikissa.

Oulusta ajoimme Kajaaniin, missä olimme kylttyrellejä ja vierailimme Elias Lönnrotin ja Eino Leinon asuintalossa. Kuopiossa piti tietysti käydä Puijon tornilla, mutta saimme ravitsemusta myös käsityöläisen sielulle ja ruumiille vieraillessamme Napissa ja Nauhassa.

Seuraava määränpäämme oli Nurmes, jossa kävimme tutustumassa Bomban taloon ja muuhun karjalaiskylään. Sieltä suuntasimme Lieksaan, missä hyppäsimme autolauttaan ja kävimme ihailemassa Kolin kansallismaisemaa. Joensuussa Joen langassa saimme taas täydennystä varastoihimme.

Kiteellä kävimme, mutta emme silti yrittäneet pelata pesäpalloa. Savonlinnassa kuuntelimme oopperajuhlien kaikuja Olavinlinnassa. Parikkalassa vierailimme patsaspuistossa ja kävimme kurkkaamassa rajan yli Venäjälle. Lappeenrannassa koimme taas pakottavaa langanostotarvetta, joten oli tietenkin aika poiketa Tuuliviirissä. Kouvolassa kävimme huvittumassa Tykkimäellä. Heinolassa etsimme apulantaa, mutta se haisi niin pahalle, että jatkoimme äkkiä eteenpäin. Seuraava arpa heittikin meidät takaisin Jyväskylään, jossa kävimme vielä ottamassa tasoittavat TitiTyyssä.

Yhteensä kilometreja kertyi 1880. Olipa reissu!

Toisena vaihtoehtona kisaan sai osallistua lähettämällä kuvan siitä, miten hurjat bileet itse oli pitänyt kotona blogisynttäreidemme kunniaksi. Tällä lankakaulakorututoriaalilla kolmas palkinto lähtee Hannelle. Vai menisikö tarkemmin ottaen Hannen kissalle? :)

1. Valitse sopiva lanka. Unto valitsi langaksi ihanan rouhean luonnonruskean karstalangan.

2. Riehu langan kanssa, pyri hajottamaan kerää mahdollisimman paljon.

3. Riehu vähän lisää, yritä heitellä lankaa ympäriinsä, ja pyri erityisesti kieriytymään siihen. Tarvittaessa pyydä apua perheen toiselta kissalta.

4. Ihana, kaulaa koristava (ja myös hieman tassujen ympärille kiertyvä) lankakoriste on valmis. Juhlinta voi alkaa!

(5. pyydä lähintä ihmistä irrottamaan koriste kaulalta, ennen kuin kuristut siihen).

Tulevien vuosien neuleseikkailuja odotellessa,
Neulisti & Vyyhti

1. Vastaukset
    1. Pitäähän sitä nyt vähän keksiä jotain piristystä tähän arjen lomaan. ;)

2. Hah!! Olipahan huvittava päivitys :D

1. Taisimme jokusen kerran itsekin huvittua tätä kirjoitellessamme. :)

3. Tule kanssani kylpyyn tahdon samaan ammeeseen... Ihanat tunnelmat ja mikä lankaretki!

4. Eikä! Tästä tuli niin hyvä mieli! Ensiksikin Keuruulla käymisestä ja toisekseen Semmari-viittauksesta :D Ai, että!

5. Ai vitsi, hiukan hauska! :D Aivan ihana amme, tassut ja kaikki.

Komian reissun teitte, katoin ensin että teillä oli kuvissa vauvakin mukana, jota ihan käsistä roikotitte... Laitoin sitten silmälasit päähän, ja huomasin että se olikin kassi :D

Voi että kun on söpö kissimirri, mäkin voisin haluta tuollaisen apurin :)

1. Oishan vauvakin tietysti tuossa mukana kulkenut, mikä ettei... :D

Kiitokset vielä sinullekin huipusta reissuideasta! Joskus kun pääsisi ihan oikeasti...

6. Ihanat synttärit! Sekä lankakylpy että reissu. Ah, kade! :)

7. Voi kaverukset, kuinka ihana postaus ja wautsi wau, mikä matka! =)

8. Puikot testattu! Kiitokset kauniit, ovat ihanat neuloa!

9. Te ootte ihan höperöjä <3 Ihana postaus ja ihanat bileet :)